MOLSON Coors
Staropramen
Braník
Ostravar
Stella Artois
Staropramen Cool
Sládkova Limonáda
Carling
Corona
Hoegaarden
Leffe
Velvet

Staropramen vypráví příběh Granátu. Piva, které dalo jméno celé pivní kategorii.

PRAHA, 22. března 2017 - Zatímco celkové objemy prodeje piva na českém pivním trhu v gastronomii již třetím rokem stagnují, množství čepovaného polotmavého a tmavého piva v restauracích roste. I to je jedním z důvodů, proč Staropramen před Velikonocemi představuje limitovanou edici Granátu 13 speciál, která se objeví ve vybraných restauracích a hospodách v Česku a na Slovensku. Smíchovský pivovar zároveň odvypráví fascinující příběh tohoto pivního skvostu, který dal jméno celé pivní kategorii.

S distribucí limitované edice Granátu 13 speciál se začne přesně 1. dubna a pivo poputuje zhruba do 600 českých a 100 slovenských restaurací a hospod. Granát 13 speciál je polotmavý ležák, který byl uvařen ze tří druhů sladů a chmele v čele s Žateckým poloraným červeňákem. Jeho receptura využívá pro Staropramen typické několikanásobné chmelení. 

„Granát má za sebou úžasný příběh. Vařit se na Smíchově začal už před více než 130 lety a za první republiky si získal obrovskou oblibu. I díky tomu začaly pivovary používat označení Granát pro celou kategorii polotmavých piv. Od začátku druhé světové války se ale jeho receptura předávala pouze ústně mezi sládky a pivovarští si ho – sami pro sebe – vařili tajně jen jednou za rok na Vánoce. K zákazníkům se opět dostal až v roce 2000, kdy jej Staropramen upravil do současné podoby a kdy se stal oficiálním pivem projektu Praha – Evropské město kultury roku 2000. Poté se stal Granát nedílnou součástí nabídky našich piv. Ale při výjimečných příležitostech, jako jsou Dny českého piva či právě svátky jara, jej vaříme v limitovaných edicích a trošku jinak, než jak jej znají naši konzumenti z běžné nabídky. Rádi bychom, aby Granát s jeho barvou, chutí a plností mohli ochutnat všichni příznivci dobrého piva,” říká vrchní sládek pivovaru Staropramen Zdeněk Lux.

granat_2017.png
Zkrátka nepřijdou ani příznivci Granátu v maloobchodech. Ti se mohou těšit na pivo v podobě kterou znají, ale v limitované edici se speciální etiketou.

A jak je to s polotmavými a tmavými pivy obecně? Zmíněná kategorie je oblíbenější v gastronomii než maloobchodě. Poměrně výrazný propad spotřeby točeného piva u nás, který bylo možné v minulosti zaznamenat, se (podle dat společnosti Data Servis – informace s.r.o.) zastavil v roce 2014. Od té doby spotřeba v gastronomických zařízeních stagnuje, v roce 2014 se v nich vypilo 5,15 milionu hl piva, o rok později 5,11 mil. hl a v roce 2016 pak 5,08 mil. hl.

„Naopak na vzestupu je v rámci gastronomie v Česku spotřeba tmavých a polotmavých piv, mezi která patří právě Staropramen Granát. Zatímco v roce 2014 jich návštěvníci tuzemských restaurací a hospod vypili 152 000 hl., loni už to bylo 195 000 hl. V rámci tohoto trhu tak tmavá a polotmavá piva tvořila v roce 2016 3,8 % celkové spotřeby, což je nejvíc od roku 2009,“ upřesňuje Senior Brand manažerka značky Staropramen Petra Chovancová.

Pokud bychom se zaměřili na slovenskou gastronomii, zjistíme, že vykazuje obdivuhodnou stabilitu – v posledních letech ještě výraznější, než trh český. Od roku 2014 se zde totiž množství vypitého „točeného“ prakticky nezměnilo a drží se na hodnotě 1,08 mil. hl. ročně. Tmavá a polotmavá piva se na tomto objemu podílejí přibližně třemi procenty. V roce 2016 se jich v gastronomických zařízeních našich východních sousedů vypilo 33 mil. hl.

A rozdíly v konzumaci polotmavého a tmavého piva nalezneme i regionálně. Ve spotřebě tmavých a polotmavých piv v rámci v rámci segmentu gastronomie se na špici drží naše hlavní město – v roce 2016 se v jeho restauracích a hospodách vypilo téměř 78 tisíc hl., což tvoří bezmála 40 % celkové spotřeby. Na pomyslném druhém místě se ve spotřebě tohoto typu piva drží – možná i díky svému historickému vztahu k „černému zlatu“ – severní Morava. Tam se v loňském roce vypilo téměř 27 tisíc hl, což na trhu tvoří 14% podíl. Další regiony se ve spotřebě daného druhu piva drží mezi 12 a 20 tisíci hl. za rok, výjimku tvoří jen východní Čechy, kde se tmavých a polotmavých piv „vytočí“ nejméně v republice – v roce 2016 jen necelých 9 tisíc hl.

Pokud bychom si tato čísla pro zajímavost přepočetli na jednoho obyvatele, bude náskok Prahy ještě výraznější. V roce 2016 každý obyvatel hlavního města teoreticky vypil 122 půllitrů tmavého či polotmavého piva, zatímco v krajích Olomouckém a Moravskoslezském to bylo jen 29 půllitrů. V případě Prahy ovšem musíme počítat i s velkým množstvím (domácích i zahraničních) turistů, kteří chtějí tuzemské tmavé ležáky ochutnat a kteří by tak výslednou spotřebu na jednoho obyvatele zcela jistě snížili.

 

Pro více informací kontaktujte
Denisa Mylbachrová | PR manažerka značek | Pivovary Staropramen s.r.o., Nádražní 84, 150 00 Praha 5 M 606 084 692 | denisa.mylbachrova@molsoncoors.com   
Jana Morávková │ PR konzultant │Dark Side│ M 728 258 798│jana.moravkova@dark-side.cz

 


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím cookies pro váš optimální zážitek. Další informace.